Ojämnt skrapljud från frambromsen, Corolla -96

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
demondriver
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 18:21:12
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1983

Ojämnt skrapljud från frambromsen, Corolla -96

Inlägg av demondriver »

Hej!

Jag skulle ta bilen till jobbet härom morgonen efter att den stått ett par dagar och vart lite paff när jag plötsligt hade konstiga skrapljud från framvagnen.
Man känner det i bilen samtidigt som det låter en del. Det är mest märkbart vid lägre hastigheter och blir värre när man svänger, oavsett riktning.
Dessutom så tror jag att det lät mer på högerhjulet.

Ljudet är som sagt ojämnt, låter precis som att skivan/skivorna skulle vara skeva.
Så jag hade av hjulen och kollade skivorna och en av dem (högra) såg lite ojämn ut, svårt att se dock, kan lika gärna bara ha varit rosten på kanten.
Men det var i alla fall tydligt att friktionen som uppstod var skivorna som kom emot beläggen.

Jag bytte både skivor och belägg då dessa ändå snart var i behov av detta men det låter minst lika illa nu som innan.

Min fundering då, efter att läst runt en del på nätet, är att det kan vara ett/eller båda hjullagren som gett upp. Alternativt någon knut.
Ska till verkstad imorgon och höra vad dem tror men tänkte kolla här också om någon kanske varit med om något liknande och har nån idé?

Tack på förhand.