Trött motor..räcker tändstift byte?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 611
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Härligt!
Ja, tändstiften kan göra stor skillnad.
Ja, tändstiften kan göra stor skillnad.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Boschstift i en japansk bil Gaah, redan det i sej kan mycket väl orsaka problem, är dom dessutom slitna så. (svårt att se på din bild, men elektrodavstånden ser spontant stora ut)
Vad satte du i för nåt ? jag skulle aldrig montera nåt annat än NGK eller Denso i en toyota eller någon annan japansk bil.
Vad satte du i för nåt ? jag skulle aldrig montera nåt annat än NGK eller Denso i en toyota eller någon annan japansk bil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
DÅ ska jag göra GLENN glad...
NGK så klart:)
de såg slitna ut,dock är jag ingen expert. Bytte endast för att bilen kändes lite slö och jag vet inte när senaste ägaren bytte den.
Känns som att bilen drar mindre bensin sen bytet med...dock har jag bara kört ca 60km:)
NGK så klart:)
de såg slitna ut,dock är jag ingen expert. Bytte endast för att bilen kändes lite slö och jag vet inte när senaste ägaren bytte den.
Känns som att bilen drar mindre bensin sen bytet med...dock har jag bara kört ca 60km:)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Hehe, ta en detaljbild av elektroderna så kan man se, men det ska avra "vassa" kanter och gapet ska vara ungefär vad det var nytt.
Men den kan absolut dra mindre bränsle också, speciellt om den går märkbart bättre.
Jag bytte en gång tändstift i min gamal 9000 2.3t, och märkte att det satt fel stift i innan (och slitna), efter bytet gick den precis likadant men bräsnelförbrukningen ahde sjunkit med en deciliter per mil, helt otroligt, det blir ju ett billigt stiftbyte när man "tjänar" fem liter per tank bensin liksom..
Men den kan absolut dra mindre bränsle också, speciellt om den går märkbart bättre.
Jag bytte en gång tändstift i min gamal 9000 2.3t, och märkte att det satt fel stift i innan (och slitna), efter bytet gick den precis likadant men bräsnelförbrukningen ahde sjunkit med en deciliter per mil, helt otroligt, det blir ju ett billigt stiftbyte när man "tjänar" fem liter per tank bensin liksom..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Har redan slängt de tyvärr..de var ganska rostiga.
Smörjde in de nya med pytte lite koppar pasta på gängorna..om det har nån betydelse.
Diskuterade bytet med en kompis som säger emot mig ganska mycket.enligt mig ska stiften helst bytas varje år
Enligt han..efter flera år.
Med andra ord tyckte han att mitt jobb var onödigt.
Inte för att jag bryr mig så mycket
Sen så tyckte han att man skulle köra på long life stift ...nja
Smörjde in de nya med pytte lite koppar pasta på gängorna..om det har nån betydelse.
Diskuterade bytet med en kompis som säger emot mig ganska mycket.enligt mig ska stiften helst bytas varje år
Enligt han..efter flera år.
Med andra ord tyckte han att mitt jobb var onödigt.
Inte för att jag bryr mig så mycket
Sen så tyckte han att man skulle köra på long life stift ...nja
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
kopparpasta ihop med aluminiumet i toppen är inge bra,där borde det isf ha varit aluminiumpasta.
Byta stift en gång om året,hmm! Det beror ju på hur mycket man kör.Idag är det ofta iridiumstift,dom ska hålla närmare 10000 mil.
Byta stift en gång om året,hmm! Det beror ju på hur mycket man kör.Idag är det ofta iridiumstift,dom ska hålla närmare 10000 mil.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 611
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Det rullar massor av bilar med kopparpasta på stiften.
Du behöver inte ut och kladda om, utan bara kör.
Aluminiumpasta kanske är bättre, men kopparpasta är bättre än torrt.
Och stiftbyte årligen finns ingen anledning.
Vid rekomenderade mil, eller problem byts dom.
Tiden kan komma in på tex bilar som körts extremt lite på lång tid.
Annat är överflödigt.
Du behöver inte ut och kladda om, utan bara kör.
Aluminiumpasta kanske är bättre, men kopparpasta är bättre än torrt.
Och stiftbyte årligen finns ingen anledning.
Vid rekomenderade mil, eller problem byts dom.
Tiden kan komma in på tex bilar som körts extremt lite på lång tid.
Annat är överflödigt.
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Aha..vid service brukar väl de bytas..tänkte lite fel..service görs ju var 5t e mil..sorry..
Halv senil o trött..
Menade vid service o inte per år
Halv senil o trött..
Menade vid service o inte per år
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Personligen använder jag aldrig varken koppar eller alupasta på stiften, möjligen lite olja men oftast inte det heller om det går lätt.
Mne det är nog ingen katastrof oavsett.
Mne det är nog ingen katastrof oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Trött motor..räcker tändstift byte?
Service görs väl var 1500:e mil eller en gång per år?
Om jag inte minns fel är intervallet 9000 mil på platinastift och 12000 mil på iridiumstift?
Om jag inte minns fel är intervallet 9000 mil på platinastift och 12000 mil på iridiumstift?